Σάββατο 27 Οκτωβρίου 2018

Νέος νόμος, νέο πολιτικό τοπίο


Γράφει ο Ρένος Αρβανίτης  

Η ψήφιση του «Κλεισθένη» τον περασμένο Ιούλιο επιφέρει αξιοπρόσεκτες θεσμικές αλλά και πολιτικές αλλαγές στις τοπικές κοινωνίες, γεγονός που δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο και τον Δήμο Νέας Φιλαδέλφειας-Νέας Χαλκηδόνας. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής ως εκλογικού συστήματος, άνοιξε την όρεξη σε πολλούς συμπολίτες μας, οι οποίοι επιδιώκουν να διαδραματίσουν ρόλο στην επερχόμενη εκλογική διαδικασία. 


Η απόσταση φυσικά του θέλω από το μπορώ, ορισμένες φορές είναι αρκετά σημαντική. Σε πρώτη φάση θα παραθέσουμε κάποια σημεία του νέου νόμου που επηρεάζουν το Δήμο μας αφήνοντας για το τέλος ένα μικρό προσωπικό σχόλιο. Οι αλλαγές που αφορούν και το Δήμο μας: 

• Οι προσεχείς εκλογές θα διεξαχθούν, μαζί με τις Ευρωεκλογές, στις 26 Μαΐου του 2019 και ο επαναληπτικός γύρος (εφόσον χρειασθεί) την επόμενη Κυριακή 2 Ιουνίου. Η εγκατάσταση των νέων Δημοτικών Αρχών, θα γίνει από 1η Σεπτεμβρίου 2019 και η λήξη της θητείας θα είναι στις 31 Δεκεμβρίου του 2023 (4 χρόνια και 4 μήνες). 

• Καθιερώνεται το σύστημα της απλής αναλογικής ως προς την εκλογή των Δημοτικών και Κοινοτικών Συμβούλων (και μόνο). Οι Δημοτικοί και Κοινοτικοί Σύμβουλοι εκλέγονται ανάλογα με τα ποσοστά που λαμβάνει ο κάθε συνδυασμός στον α’ γύρο των εκλογών. 

• Ο κάθε συνδυασμός μπορεί να έχει υποψήφιους Συμβούλους σε αριθμό ίσο με τον αριθμό των εδρών (του Δήμου ή της Κοινότητας) με δυνατότητα προσαύξησης μέχρι 30%. Άρα για την πόλη μας πλήρες ψηφοδέλτιο θα περιλαμβάνει 43 (33 συν 10) υποψηφίους δημοτικούς συμβούλους. 

• Ο ορισμός των υποψηφίων Συμβούλων από κάθε φύλο ανέρχεται σε ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%) του συνολικού αριθμού των υποψηφίων του συνδυασμού. 

• Διατηρούνται οι Δημοτικές Ενότητες του κάθε Δήμου, που είναι οι συνενωμένες βάσει Καλλικράτη. 

• Για την εκλογή δημοτικών συμβούλων σε δήμους που αποτελούνται από περισσότερες εκλογικές περιφέρειες, ο εκλογέας μπορεί να εκφράσει την προτίμησή του υπέρ ενός ή δύο ή τριών υποψηφίων της εκλογικής περιφέρειας στους εκλογικούς καταλόγους της οποίας είναι γραμμένος και υπέρ ενός υποψηφίου σε μία από τις άλλες εκλογικές περιφέρειες του οικείου δήμου. Αλλαγές στο σύστημα Διοίκησης των Δήμων 

• Προβλέπεται ότι Αντιδήμαρχοι, μπορούν πλέον να οριστούν Δημοτικοί Σύμβουλοι, όχι μόνο από την παράταξη του Δημάρχου, αλλά απ’ όλες τις Δημοτικές Παρατάξεις, με έγκριση του ορισμού τους από την πλειοψηφία των Συμβούλων της παράταξης, στην οποία ανήκει ο οριζόμενος αντιδήμαρχος. 

• Δυνατότητα μεταβίβασης αρμοδιοτήτων των Δημοτικών Συμβουλίων και στην Οικονομική Επιτροπή. 

• Δυνατότητα ανεξαρτητοποιηθέντος Συμβούλου, για ένταξη σε άλλη παράταξη, με την αποδοχή από τα 2/3 της παράταξης που προσχωρεί. 

Βάσει των παραπάνω εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κάποιος γιατί οι ενδιαφερόμενοι… επικεφαλής είναι περισσότεροι από κάθε άλλη φορά. Από την στιγμή που ένα ποσοστό κοντά στο 3%, σου εξασφαλίζει μία θέση στο επόμενο δημοτικό συμβούλιο και λόγω της ανάγκης για ευρύτερες συνεργασίες, μιας και είναι σχεδόν αδύνατο ο συνδυασμός του δημάρχου που θα εκλεγεί να διαθέτει «αυτοδυναμία», πολλοί ίσως επιφυλάσσουν για τον εαυτό τους το ρόλο του ρυθμιστή! 

Το εύλογο ερώτημα ωστόσο που προκύπτει είναι γιατί κάποιος ενεργός πολίτης, που εκτιμά ότι μπορεί να συνεισφέρει στα κοινά μέσω της συμμετοχής του σε ένα ψηφοδέλτιο να εκτεθεί πρόωρα και βιαστικά, παρασυρόμενος από την διάθεση αυτοδιαφήμισης ή παραγοντισμού του οποιουδήποτε, βασιζόμενος πάνω σε φήμες ή στοχευμένες διαρροές. Χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο και πλαίσιο δράσης. Όποιος θεωρεί ότι μπορεί να ηγηθεί, ιδού η Ρόδος! 

Όλα τα υπόλοιπα θα μπορούσαμε να τα χαρακτηρίσουμε πολιτικά παιχνίδια. Από αυτά μάλιστα που έχουμε βαρεθεί ως πολίτες να βλέπουμε, μιας και τη μέση ελληνική οικογένεια, σήμερα την απασχολούν άλλα…, πολύ σημαντικότερα (πρωτίστως βιοποριστικά) ζητήματα. 

Δημοσιεύθηκε στην έντυπη Φιλα-ηδόνα, τ. Οκτωβρίου